Toen ik begon met afvallen en fitter worden was mijn voornaamste doel om mijn streefgewicht te halen. Op dat moment was dat zeker 60 kilo verwijderd van het punt waar ik toen stond. Een mega-doel dus, waarvan ik ook nog eens vond dat het binnen een jaar te klaren moest zijn.

Wanneer je onrealistische doelen stelt is de kans groot dat je zult falen en dus gefrustreerd raakt, om vervolgens af te haken. Het stellen van realistische doelen zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft -want je haalt je doelen ook echt- en ook daadwerkelijk zult overwinnen. Zelf ben ik er sinds een paar maanden achter dat een gezond leven voor mij geen doel meer is, maar een voorwaarde om mijn andere doelen te bereiken, want een gezond fundament is een minimale vereiste om mijn doelen van fit worden en afvallen te behalen.

Slimme doelen stellen: SMART

Wanneer je resultaten wilt, zul je doelen moeten stellen die voor jou werken. Ikzelf ben een groot fan van SMART-doelen, wat betekent dat doelen voldoen aan het volgende, ze zijn:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel absoluut niet te zeggen dat je het bereiken van een bepaald gewicht niet mag stellen als een doel. Zeker niet als het voor de lange termijn is. Dus wanneer je veel gewicht wilt afvallen, kun je prima dat aan de horizon houden, maar kijk naar wat je dagelijks of wekelijks doet om daadwerkelijk het gewicht kwijt te raken. Denk hierbij aan:

  • Al je geplande trainingen/workouts doen
  • Elke dag wat actiefs doen.
  • Op je werkt de trap pakken in plaats van de lift.
  • In plaats van koffieleuten na de lunch, even een wandeling maken
  • Het behalen van je stappendoel, elke dag
  • Binnen het je caloriedoel blijven door je inname te tracken

Kleine verbeteringen in je dagelijks leven en het behalen van kleine doelen, zorgen ervoor dat je makkelijker gezonde keuzes maakt op andere vlakken in je leven. Kleine doelen zijn makkelijker te bereiken en zijn daarna ook makkelijker vol te houden.

Maar ok, even terug naar SMART-doelen. We weten waar de afkorting voor staat, maar wat houdt dit nou precies in?

Specifiek doel

Des te specifieker het doel dat je stelt, des te beter. Het helpt je om je meer te focussen en je zult sneller vorderingen zien. Dus stel niet het doel: “Ik ga meer wandelen” want dat is veel te breed. In plaats daarvan wordt je doel: “Ik ga elke maandag, woensdag en donderdag een wandeling maken van 20 minuten, de komende tien weken.” Als dat niet specifiek is, dan weet ik het ook niet meer!

Meetbaar doel

Om een doel te bereiken, zul je moeten weten wanneer je… uhm… je doel bereikt hebt! En dat gaat je niet lukken als een doel niet meetbaar is. “Ik ga gezonder leven!” kan niet goed gemeten worden, maar wanneer je zegt: “Ik ga elke dag twee stuks fruit eten“, dan is het makkelijk te meten. Stel enkel doelen die je kan meten.

Acceptabel doel

Het SMART-principe wordt vaak toegepast in het bedrijfsleven en dan is het kopje acceptabel iets lastiger te beantwoorden, aangezien je dan vaak draagvlak moet creëren voor het doel. In dit geval hebben we het over persoonlijke doelen stellen en die zijn eigenlijk altijd acceptabel.

Realistisch doel

Een doel bereiken is geweldig, je voelt je dan ook geweldig. Het niet halen van een doel is eigenlijk… tja…. niet zo leuk. Sterker nog, dan is de kans groot dat je zo teleurgesteld bent dat je er ook maar gewoon mee stop. Het kopje ‘realistisch‘ is naar mijn mening het belangrijkste binnen SMART. Stel realistische doelen, want je kunt wel zeggen dat je elke dag twee stuks fruit gaat eten, maar als je dodelijk allergisch voor fruit bent gaat dat niet werken. Wees ambitieus en realistisch!

Tijdgebonden doel

Een doel is maar weinig wanneer je het niet tijdgebonden maakt. Wanneer je een datum of tijd aan je doel hangt, creëert dat een gevoel van urgentie en dat je er verantwoordelijk voor bent om het dan te halen. Wanneer je dus een datum prikt of tijd bepaald voor wanneer je doel bereikt moet zijn, denk dan ook even aan de R hierboven, oftewel een realistisch doel met een realistisch tijdspad.

SMART-doelen zijn dus een prachtige manier om doelen te stellen die je motiveren en die haalbaar zijn. Mij helpt het om kleine doelen te stellen volgens het SMART-principe, vooral omdat ik dan vaker doelen haal in plaats van te ploeteren naar 1 groot doel. Het belangrijkste om te onthouden is dat je grote doelen niet binnen een week bereikt zijn. Ik heb mijn overgewicht er niet binnen een jaar aan gegeten, dus ik kan het ook niet op een houdbare manier binnen een jaar kwijtraken. Volhouden dus, met slimme doelen!

Auteur

Schrijf een reactie

Pin It